Již po šesté se uskutečnilo v ÚVN šetření spokojenosti hospitalizovaných pacientů v rámci projektu KVALITA OČIMA PACIENTŮ v Ústřední vojenské nemocnici – Vojenské fakultní nemocnici Praha, která se uskutečnila v říjnu 2013. Výsledky prokázaly další zvýšení spokojenosti pacientů od posledního šetření v roce 2011. Nemocnice obhájila nejvyšší rating kvality A+ a splnila metodická i výkonnostní kritéria pro udělení certifikátu SPOKOJENÝ PACIENT ve všech třech kategoriích – zdravotnické lůžkové zařízení, sestry lůžkových zařízení a lékaři lůžkových zařízení.
Souhrnná spokojenost dosáhla hodnoty 83,6 %. Z osmi klíčových indikátorů kvality došlo ke zlepšení v sedmi z nich. Pouze dimenze „Tělesné pohodlí“ vykázalo statisticky významný pokles spokojenosti. Nejvíce rostly měkké dovednosti personálu – dimenze „Respekt-ohled-úcta“ a „Citová opora“. Z dílčích indikátorů pak nejvíce „důvěra k sestrám“, „srozumitelnost odpovědí sester“ i „lékařů“, „ochota rozptýlit obavy ze strany sester“ i „lékařů“ a „informace o sledování příznaků při propuštění“.
Metodické parametry sběru dat byly, podobně jako v předchozích letech, velmi dobré. Návratnost 67%, podíl nezařazených pacientů 6,5% a podíl vzorku dotázaných na ročních hospitalizacích činil přes 5%. Ve všech bodech tedy byly splněny požadavky certifikace Spokojený pacient.
Nejlépe byla hodnocena odd. ORFM, Oční, Interna – kardiologie, Neurochirurgie-A, Gynekologie a Urologie. Tato pracoviště statisticky významně překračují průměrné hodnocení za celou nemocnici. Na žádné stanici nemocnice nedošlo k významnému zhoršení kvality zdravotních služeb.
Nejvýznamnější změnou v hodnocení hlavních profesních skupin je zlepšení spokojenosti pacientů s lékaři. Lékaři i sestry v letošním roce dosáhli významně nadstandardního hodnocení a splnili podmínky certifikace SPOKOJENÝ PACIENT.
Veřejně dostupné informace o kvalitě jednotlivých zdravotnických zařízení jsou předpokladem naplnění práva občanů na svobodnou volbu lékaře a zdravotnického zařízení. Toto právo může být naplněno jen tehdy, pokud má občan k dispozici potřebné informace o kvalitě zdravotnických zařízení, na základě kterých se může rozhodovat.
Informace o kvalitě zdravotní péče z pohledu jejích uživatelů, zpracované validním a jednotným způsobem, který umožňuje srovnání různých zařízení, jsou také nezbytným podkladem pro managementy nemocnic při řízení kvality, dostupnosti a efektivity poskytované zdravotní péče. Je to jedna z podmínek úspěšné akreditace nemocnic.
Pravidelné poskytování informací o kvalitě zdravotní péče veřejnosti významně přispívá ke zvyšování povědomí o odpovědnosti občanů za své zdraví a posilování postavení pacienta v systému zdravotní péče v České republice.
Zdroj: http://www.uvn.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=1949%3Auvn-obhajila-certifikat-spokojeny-pacient&catid=21%3Atiskovpr&Itemid=586&lang=cs