Projekt se zabývá vegetací na tzv. pomocných silničních pozemcích u silnic II. a III. třídy, které jsou ve vlastnictví Pardubického kraje. Vybrány byly takové úseky silnic, které byly v nedávné době modernizovány a u kterých se nečekají další stavební práce, které by mohly do vegetace zasáhnout. „Při vytipování lokalit jsme také volili úseky, které jsou buď bez vegetace nebo kde je stávající zeleň ve špatném stavu a bez dlouhodobější perspektivy. Přihlíželi jsme i k místům, kde je z pohledu krajiny potřeba zakrýt nevzhledná místa jako jsou např. průmyslové areály nebo třeba skládky,“ vysvětluje výběr vhodných lokalit ekolog Správy a údržby silnic Pardubického kraje František Weisbauer.
Projekt byl realizován napříč Pardubickým krajem a byl rozdělen do šesti bloků. Na Pardubicku to bylo celkem šest úseků silnic, pět jich bylo na Třemošnicku, dva na Hlinecku a Moravskotřebovsku a po jednom úseku na Slatiňansku a Jevíčsku. Podél těchto komunikací byla stávající zeleň ošetřena, byly vymýceny náletové dřeviny a nemocné stromy a místo nich vysázeny stromy a keře nové. „Účelem bylo nejen zlepšení začlenění vybraných silnic do krajiny, ale také zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ dodává František Weisbauer.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje na projekt získala dotaci z Evropské unie, konkrétně prostřednictvím Operačního programu Životní prostředí, a to ve výši cca 16,4 milionu korun. Státní fond životního prostředí k tomu přidal necelý milion korun, další téměř dva miliony zaplatila Správa a údržba silnic Pardubického kraje ze svého rozpočtu.
„Projekt není jen o výsadbě stromů, ale také o jeho následné péči. Někdy se ale potýkáme s legislativními a majetkovými potížemi. Ne vždy jsou totiž pozemky podél silnic ve vlastnictví kraje, což nám neumožní sázet nové stromy. A pokud je vysadíme, můžeme mít dle legislativy při následné péči problém s investicemi do cizího majetku,“ upozorňuje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
V současné době Státní fond životního prostředí celý projekt vyhodnocuje a oficiálně by měl být ukončen na jaře letošního roku. Pro Správy a údržbu silnic Pardubického kraje tím ale péče o zeleň v okolí silnic nekončí. „Údržba zeleně patří k jedné z mnoha činností, které naše organizace vykonává. Kromě běžné údržby teď aktuálně řešíme například lokality v Lázních Bohdaneč nebo třeba v Poličce,“ dodává Němec. A právě Polička patří k těm místům, kde výsadbu zeleně komplikují nevyjasněné majetkové poměry. Přesto se organizace snaží společně s městem a dalšími subjekty nalézt řešení, jak staré a nemocné stromy nahradit novými.
PŘEHLED ÚSEKŮ ŘEŠENÝCH V RÁMCI PROJEKTU
Obnova krajinné silniční vegetace na Pardubicku
Úsek silnice III/32710 a III/32714: Selmice – hranice Pardubického kraje
Úsek silnice III/32221: Opočínek – Lány na Důlku
Úsek silnice III/32722: Újezd u Přelouče – Strašov
Úsek silnice III/32713: Újezd u Přelouče – Komárov
Úsek silnice III/3237: Staré Ždánice – Podůlšany
Úsek silnice III231: Strašov – Vápno – Přepychy
Obnova krajinné silniční vegetace na Hlinecku
Úsek silnice II/344: Hlinsko – Trhová Kamenice
Úsek silnice III/343: Horní Bradlo – hranice Pardubického kraje
Obnova krajinné silniční vegetace na Třemošnicku
Úsek silnice II/337: Ronov nad Doubravou – hranice Pardubického kraje
Úsek silnice III/33733: Ronov nad Doubravou – Kněžice
Úsek silnice III/33740: Třemošnice – Kněžice
Úsek silnice III/33734: Ronov nad Doubravou – Mladotice
Úsek silnice III/33737: Ronov nad Doubravou – Žlebská Lhotka
Obnova krajinné silniční vegetace na Slatiňansku
Úsek silnice II/358: Slatiňany – Zaječice
Obnova krajinné silniční vegetace na Jevíčsku
Úsek silnice II/366: Jevíčko – Chornice
Obnova krajinné silniční vegetace na Moravskotřebovsku
Úsek silnice II/371: Rozstání – Linhartice
Úsek silnice II/368: Křenov – hranice Pardubického kraje
Zdroj: http://www.pardubickykraj.cz/aktuality/76838/sestadvacet-kilometru-silnic-v-pardubickem-kraji-lemuji-nove-aleje