„Zdravotnická zařízení v České republice se musí připravit na to, že nároky pacientů i nadále významně porostou. Generace, které budou vyžadovat služby a komunikaci s personálem zdravotnických zařízení na vyšší úrovni, se teprve blíží věku zvýšené spotřeby zdravotnických služeb. Proto je potřeba počítat s tím, že pouze ta zařízení, která budou své služby zlepšovat rychleji, než porostou požadavky klientů, budou vykazovat také růst spokojenosti pacientů.“
RNDr. Tomáš Raiter, řešitel projektu Kvalita Očima Pacientů
Již po šesté se uskutečnilo v ÚVN šetření spokojenosti hospitalizovaných pacientů v rámci projektu KVALITA OČIMA PACIENTŮ v Ústřední vojenské nemocnici – Vojenské fakultní nemocnici Praha, která se uskutečnila v říjnu 2013. Výsledky prokázaly další zvýšení spokojenosti pacientů od posledního šetření v roce 2011. Nemocnice obhájila nejvyšší rating kvality A+ a splnila metodická i výkonnostní kritéria pro udělení certifikátu SPOKOJENÝ PACIENT ve všech třech kategoriích – zdravotnické lůžkové zařízení, sestry lůžkových zařízení a lékaři lůžkových zařízení.
Souhrnná spokojenost dosáhla hodnoty 83,6 %. Z osmi klíčových indikátorů kvality došlo ke zlepšení v sedmi z nich. Pouze dimenze „Tělesné pohodlí“ vykázalo statisticky významný pokles spokojenosti. Nejvíce rostly měkké dovednosti personálu – dimenze „Respekt-ohled-úcta“ a „Citová opora“. Z dílčích indikátorů pak nejvíce „důvěra k sestrám“, „srozumitelnost odpovědí sester“ i „lékařů“, „ochota rozptýlit obavy ze strany sester“ i „lékařů“ a „informace o sledování příznaků při propuštění“.
Metodické parametry sběru dat byly, podobně jako v předchozích letech, velmi dobré. Návratnost 67%, podíl nezařazených pacientů 6,5% a podíl vzorku dotázaných na ročních hospitalizacích činil přes 5%. Ve všech bodech tedy byly splněny požadavky certifikace Spokojený pacient.
Nejlépe byla hodnocena odd. ORFM, Oční, Interna – kardiologie, Neurochirurgie-A, Gynekologie a Urologie. Tato pracoviště statisticky významně překračují průměrné hodnocení za celou nemocnici. Na žádné stanici nemocnice nedošlo k významnému zhoršení kvality zdravotních služeb.
Nejvýznamnější změnou v hodnocení hlavních profesních skupin je zlepšení spokojenosti pacientů s lékaři. Lékaři i sestry v letošním roce dosáhli významně nadstandardního hodnocení a splnili podmínky certifikace SPOKOJENÝ PACIENT.
Veřejně dostupné informace o kvalitě jednotlivých zdravotnických zařízení jsou předpokladem naplnění práva občanů na svobodnou volbu lékaře a zdravotnického zařízení. Toto právo může být naplněno jen tehdy, pokud má občan k dispozici potřebné informace o kvalitě zdravotnických zařízení, na základě kterých se může rozhodovat.
Informace o kvalitě zdravotní péče z pohledu jejích uživatelů, zpracované validním a jednotným způsobem, který umožňuje srovnání různých zařízení, jsou také nezbytným podkladem pro managementy nemocnic při řízení kvality, dostupnosti a efektivity poskytované zdravotní péče. Je to jedna z podmínek úspěšné akreditace nemocnic.
Pravidelné poskytování informací o kvalitě zdravotní péče veřejnosti významně přispívá ke zvyšování povědomí o odpovědnosti občanů za své zdraví a posilování postavení pacienta v systému zdravotní péče v České republice.
Zdroj: http://www.uvn.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=3072%3Aprzkum-spokojenosti-pacient-s-kvalitou-pee-v-uvn-v-roce-2013-prokazal-nejvyi-rating-kvality-a&catid=21%3Atiskovpr&Itemid=112&lang=cs